MERSİS NEDİR?
Tarih : 14.11.2014 Okunma Sayısı : 42004MERSİS; (Merkezi Sicil Kayıt Sistemi) ticaret sicili işlemlerinin elektronik ortamda yürütüldüğü, ticaret sicili kayıtları ile tescil ve ilan edilmesi gereken içeriklerin düzenli olarak depolandığı ve elektronik ortamda sunulduğu merkezi bir bilgi sistemidir.28.07.2006 tarihli Bilgi Toplumu Stratejisi ve Eylem Planında yer alan; Merkezi Tüzel Kişilik Bilgi Sistemi ve Çevrimiçi Şirket İşlemleri Projeleri 08 Ekim 2010 tarihinde birleştirilerek Merkezi Sicil Kayıt Sistemi (MERSİS) adını almıştır.
MERSİS, ülkemizdeki e-dönüşüm sürecinin önemli bir parçasını teşkil etmektedir. Ülkemizde kamu elektronik hizmetlerinin üretimi ve sunumu için tasarlanan dört temel veri tabanından birini MERSİS oluşturmaktadır.
MERSİS, ülkemizdeki e-dönüşüm sürecinin önemli bir parçasını teşkil etmektedir. Ülkemizde kamu elektronik hizmetlerinin üretimi ve sunumu için tasarlanan dört temel veri tabanından birini MERSİS oluşturmaktadır.
Kayıtdışı Ekonomiyle Mücadele Eylem Planında yer alan temel projelerinden birisi olan MERSİS Projesi kapsamında her bir esnaf işletmesine tekil, benzersiz, 16 haneli bir numara verilecek.
Sistem, kayıt dışılığın azaltılması anlamında önemli bir araç olacağı gibi işletmelerin mesleki faaliyetleriyle ilgili tek bir sistemde bilgi tutulmasını sağlayacağı için kamuda tek bir ortak hafıza oluşacak.
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı'nın yürüttüğü Merkezi Sicil Kayıt Sistemi (MERSİS) Projesi ile yaklaşık 3 milyon işletmenin kimlik bilgileri elektronik ortama taşınacak ve buradan izlenecek.
Hem vatandaşların hem de ilgili tüm kamu kurum ve kuruluşlarının, işletmelerin ticaret sicili hukuku açısından aleni bilgilerine ulaşmalarını sağlayacak.
Vatandaşların kimlik bilgilerinin elektronik bir veri tabanında saklanması bugün kamu hizmetlerinde vatandaşların kendi işlemlerinde ne derece büyük kolaylık sağlıyorsa MERSİS de işletmelerin kamudan alacağı hizmetlerde ve kamunun üreteceği politikalarda aynı derecede önemli bir fonksiyon görecek.
Şirket kurmayı kolaylaştıracak bu sistemle, şirket ortaklarının benzersiz elektronik imza sertifikasıyla iradeleri alınacağından sahte ya da çalıntı kimlikle şirket kurulmasının ve benzer sahtekarlıkların da önüne geçilecek.
MERSİS Projesiyle esas itibariyle şirket kuruluşunun kolaylaştığını, ama bunun da ötesinde bilgi güvenliğinin sağlandığını, bunun da şirketlerin kurumsallaşmasına, şirket kültürünün gelişmesine hatta yeni şirket kuruluşlarının, yani girişimciliğin cazip hale gelmesine yol açacak
Hem mevcut işletme sahiplerinin hem de yeni işletme kuracak vatandaşların bu sistem üzerinden hiçbir aracıya ihtiyaç duymadan işlem yapabilecekler.
İnsanlar elektronik imza sertifikalarıyla sisteme girerek bu sistem aracılığıyla kimlik paylaşım sisteminden kimlik bilgilerini, adres paylaşım sisteminden de adres bilgilerini alacaklar. Bu bir anonim şirketse ana sözleşmesini, pay durumunu, sermaye durumunu şirketin kuruluşuyla ilgili mevzuatın gerektirdiği her şeyi sistem üzerinden yerine getirebilecek.
MERSİS PROJESİNİN AMACI
Kamu kurumlarının tüzel kişiliklerle ilgili ihtiyacı olan bilginin tek noktadan sunulması, sisteme dahil kişiliklere ait bilginin vergi numarası ile bir sistemde birleştirilmesi sağlanacak, sistemde tutulan şirket bilgileri uluslararası standartlara uyumlu hale getirilecektir.
Ayrıca, sistemde yer alan bilgilerin, kişisel bilgilerin mahremiyeti ve AB müktesabatı çerçevesinde belirlenecek kurallara göre özel sektör kuruluşlarıyla paylaşımı gerçekleştirilecektir.
Türkiye'de dört veri tabanı vardır. Kimlik bilgilerinin olduğu "Kimlik Paylaşım Sistemi (MERNİS), adres bilgilerinin tutulduğu "Ulusal Adres Paylaşım Sistemi (UAPS)", Tapu ve kadastro bilgilerinin kayıtlı olduğu "Tapu Kayıt Bilgi Sistemi (TAKBİS)" ve tüzel kişiliklerinin kayıtlı olduğu "Merkezi Tüzel Kişilik Bilgi Sistemi (MTK)".
Bu veri tabanlarının tamamlanması ile üzerine e-Devlet uygulamalarının daha hızlı yapılabileceği kesindir.
Projenin birinci aşamasında, ticaret sicilinde işlem gören ticari işletmeler, şahıs işletmesi, yabancı şirket Türkiye temsilcilikleri, sermaye şirketleri, kooperatifler ile dernek ve vakıflar ve bunlara ait işletmelere ilişkin bilgilerin yer aldığı ve bunlara ilişkin ticaret sicilindeki bütün işlemlerinin online yapılabilmesine imkan sağlayan merkezi veri tabanı oluşturulmaktadır.
BİLGİ SİSTEMİNİN OLUŞTURULMASI
238 Ticaret Sicil Memurluğu’ndan Sicil Esas Defteri kayıtlarında yer alan gerçek veya tüzel kişiliklere ilişkin Şirket Türü, Unvan, Adresi, İl, İlçe, Faaliyet Durumu, Ticaret Sicil Numarası, Tescil Tarihi, Vergi Dairesi, Vergi No, Süresi, Tescil Tarihi, Şube Bilgileri, Şirket amaç ve konusu, Temsilcilerin TCkimlik no, ad soyad, yetki süresi, yetki adı, ortakların TCkimlik numarası, ve sermaye miktarı, firma acentası, ticaret sicil gazetesi bilgileri, noter bilgisi, Dernekler Dairesi Başkanlığı’ndan; Dernek Kütük Numarası, Dernek Adı, Dernek Vergi No, Adresi, Telefon, Faks, E-Posta, Dernek Kuruluş Amacı (metin bilgisi tutulacak) bilgileri, Vakıflar Genel Müdürlüğü’nden Vakıf Kütük Numarası, Vakıf Adı, Adres, İl, İlçe, Telefon, Faks, E-Posta, Vakıf Türü bilgileri