Online Alışverişte Salatalık Dönemi Ne Zaman Bitecek?
Tarih : 20.10.2016 Okunma Sayısı : 7379Telefon sipariş ettiniz, Hıyar mı geldi? Alışveriş yaptınız kutudan çorap mı çıktı? Facebookdan gördünüz forma aldınız altı farklı üstü farklı takımın forması mı geldi? 42 numara Ayakkabı aldınız 45 numaramı çıktı? Telefonda size 2.000 liralık telefonu 150 TL ye vereceklerini mi söylediler. Bu yazım sizin için mutlaka okuyun.
Gümrük ve Ticaret Bakanı tarafından yapılan açıklamalarda artık internet alışverişlerinde güven sorunu yaşanmayacağı belirtilse de bu salatalıkçı dediğimiz furya her geçen gün katlanarak çoğalıyor maalesef.
Son zamanlarda özellikle İstanbul merkezli birçok sanal satıcı kapıda ödeme kargo ile ödeme yöntemlerini kullanarak satış ve pazarlama yapan resmi işletme fakat hiçbir şekilde sizin onlara ulaşamadığınız kişi/işletmeler hakkında oldukça fazla şikâyet okuyorum.
İnternet üzerinden veya telefonla satış yapan ve bu alışverişlerde kişilere salatalık gibi enteresan ve farklı ürünlerin gönderilmesi ciddi bir mağduriyet yaratırken konu ile ilgili yapılan son düzenlemelerin ardından böyle uygulamaların artık yapılmasının mümkün olmayacağı açıklansana bu bana hiç inandırıcı ve kolay uygulanacak bir yöntem olarak gelmiyor.
Konu ile ilgili Gümrük ve Ticaret Bakanı tarafından resmi açıklamalarda geçtiğimiz günlerde yapıldı, artık güven damgasıyla internet üzerinden yapılacak alışverişlerin güvenli bir şekilde yapılabileceği belirtildi.
Hadi online satış siteleri bankadan pos talep ederken vs.. bir şeklide zapturap altına alındı diyelim zaten online satışlarda mağduriyet genelde yaşanan mağduriyetlerin çok büyük bir kısmını oluşturmuyor. Online satış sitesi olan yani online satın alma olan bir internet sitesine bir şekilde ulaşılabiliyor. Fakat birde telefonla pazarlama radyo ve tv kanalları ile yapılan pazarlama varki şuan piyasayı kasıp kavuruyor.
Enteresan birkaç mesajdan bahsedeyim;
Vatandaş Facebookdan tuttuğu takımın formasının satıldığını görmüş hemen aramış ve 20 TL. ye sipariş vermiş kargoyu alırken de parasını ödemiş kutuyu açtığında karşısın üstü başka takıma altı başka takıma ait forma çıkmış bedenlerde siparişle alakası yok. Her gün bunun gibi onlarca mesaj okuyorum ve okudukça şaşırıyorum. Hatta birkaç tanesini aradım yani internette alıveriş konusunda çokda bilgili olmayan gördüğüne inanan türde saf temiz Anadolu insanları genelde...
Peki şimdi konuya tekrar dönelim;
Ne demiştik: Kutudan Salatalık Çıkmayacak!
Bakanlık, Özellikle kutudan salatalık çıkma olarak bilinen ve pek çok kişinin aynı mağduriyeti yaşadığı internet alışverişlerinde alınacak önlemler ve yeni teşvik paketleri ile birlikte artık mağduriyetler önlenecek diyor.
Ne demiştik: Kutudan Salatalık Çıkmayacak!
Bakanlık, Özellikle kutudan salatalık çıkma olarak bilinen ve pek çok kişinin aynı mağduriyeti yaşadığı internet alışverişlerinde alınacak önlemler ve yeni teşvik paketleri ile birlikte artık mağduriyetler önlenecek diyor.
Türk Ticaret Kanunu’nda yapılan yeni düzenlemeler ile birlikte internet ortamında yapılacak alışverişlerin belirli standartlara getirileceği ve özellikle kayıt işlemleri ile birlikte internet üzerinden isteyen herkesin satış yapamayacağı açıklandı.
Yeni düzenleme ile birlikte yapılacak tüm işlemlerde firmalar kayıt altına alınacak ve vatandaşların mağdur duruma düşüren firmalar için de gerekli önlemler alınabilecek. Düzenlemenin yürürlüğe girmesiyle birlikte birçok suiistimal, dolandırıcılık ve yolsuzluk da önlenecek. Kullanıcıların yüksek ücretler ödeyerek satın aldığı ürünler yerine salatalık gönderilmesini ciddi bir mağduriyet yaşatırken, bu tür durumlara artık Türkiye'deki yeni düzenlemelerle izin vermeyecek diyor.
Ama bunu demek ve yapmakla iş bitmiyor.
Yeni düzenleme ile birlikte yapılacak tüm işlemlerde firmalar kayıt altına alınacak ve vatandaşların mağdur duruma düşüren firmalar için de gerekli önlemler alınabilecek. Düzenlemenin yürürlüğe girmesiyle birlikte birçok suiistimal, dolandırıcılık ve yolsuzluk da önlenecek. Kullanıcıların yüksek ücretler ödeyerek satın aldığı ürünler yerine salatalık gönderilmesini ciddi bir mağduriyet yaşatırken, bu tür durumlara artık Türkiye'deki yeni düzenlemelerle izin vermeyecek diyor.
Ama bunu demek ve yapmakla iş bitmiyor.
Şu sorularında cevapları bulunmalı;
Bu şahıslar çoğunlukla sosyal medya platformlarını radyo ve tvleri pazarlama mecrası olarak kullanıyor. Bunlarla ilgili mesela 1 değil 2 değil 3 değil kaç tane önlem alınacak?
Sonuç olarak bu gibi kötü niyetli kolay para kazanma hırsı içinde olan kişiler her zaman olacak sistemde her zaman bir boşluk olur ve bu olmaya da devam edecek bunun için gerçek önlem ancak tüketicinin kendisinde çözülebilir.
Mesela;
Fırsatçı olmayacak, piyasa değerinin 10/1 ne bir ürün gördüğünde sazan gibi atlamayacak. İnternette her gördüğü ürüne fiyatına aldanarak atlamayacak.
Telefonda pazarlama yöntemi ile satın alacağı ürünü açıp bakmak şartı ile kabul edecek ve ödemesini yapacak buna izin vermeyen satıcıdan uzak duracak.
Güvenirliği şüpheli kime ait olduğu belirsiz iletişim bilgileri vs.. Sitesinde bulunmayan bir siteden alışveriş yapmayacak, illa yapacaksa da kapıda ödeme ve açıp bakma şartı ile edecek.
Alışveriş yaptıktan ve dolandırıldıktan sonra araştırma yapmak yerine alışveriş yapmadan araştırma yapacak yorumlara bakacak tüketici düşüncelerini okuyarak alışveriş yapmaya karar verecek. Sadece bunu yapmak bile kutuda salatalık görme olasılığınızı %70 bertaraf edecektir.
Bunlar benim aklıma gelen yöntemler bunları istediğiniz kadar çoğaltabiliriz fakat sorunun çözümünün büyük bir kısmınında tüketicide olduğunu anlamaktada fayda var. Bununla ilgili kamu spotları döndürülerek bilinçli tüketici anlayışı oturtturulabilir diye düşünüyorum.
Ama herşeye rağmen alışveriş güzeldir :)
Telefonda pazarlama yöntemi ile satın alacağı ürünü açıp bakmak şartı ile kabul edecek ve ödemesini yapacak buna izin vermeyen satıcıdan uzak duracak.
Güvenirliği şüpheli kime ait olduğu belirsiz iletişim bilgileri vs.. Sitesinde bulunmayan bir siteden alışveriş yapmayacak, illa yapacaksa da kapıda ödeme ve açıp bakma şartı ile edecek.
Alışveriş yaptıktan ve dolandırıldıktan sonra araştırma yapmak yerine alışveriş yapmadan araştırma yapacak yorumlara bakacak tüketici düşüncelerini okuyarak alışveriş yapmaya karar verecek. Sadece bunu yapmak bile kutuda salatalık görme olasılığınızı %70 bertaraf edecektir.
Bunlar benim aklıma gelen yöntemler bunları istediğiniz kadar çoğaltabiliriz fakat sorunun çözümünün büyük bir kısmınında tüketicide olduğunu anlamaktada fayda var. Bununla ilgili kamu spotları döndürülerek bilinçli tüketici anlayışı oturtturulabilir diye düşünüyorum.
Ama herşeye rağmen alışveriş güzeldir :)